Kom godt i gang med Mapp

På denne side kan du finde hjælp til at komme godt i gang med Mapp.

Alle biblioteker, der er medlemmer af Det Digitale Folkebibliotek, har adgang til at se en hel masse data om trafikken på deres egne hjemmesider i statistik-værktøjet Mapp.

Mapp har mange muligheder, og derfor også en vis kompleksitet. For at gøre det lettere for dig at komme i gang, har vi her samlet nogle værktøjer, der kan hjælpe dig med at gøre Mapp til et brugbart værktøj.

Webinarer

Det Digitale Folkebibliotek og KPI Index har i samarbejde afholdt flere webinarer, hvor vi har undervist i Mapp.

Du kan tilgå de tidligere afholdte webinarer via linket her. Dette link er dog password-beskyttet. Ønsker du at se webinarerne, skriv til Tue Gaston fra Det Digitale Folkebibliotek på denne emailadresse for at få adgang.

Den del af webinarerne, som Det Digitale Folkebibliotek forestår, kan ses herunder.
Der er to videoer.

Dette webinar er mere konkret, og handler om, hvordan man benytter de mest basale funktioner i Mapp, og er tænkt til at give et grundlag til at eksperimentere videre på.
Klik her for at se det.

Dette webinar er meget generelt, og handler om hvilken tankegang, der er nødvendig for at statistik i almindelighed og webstatistik i særdeleshed bliver til et aktiv der kvalificerer dit arbejde. Klik her for at se det.

Standard-rapporter

Det Digitale Folkebibliotek har oprettet fire standard-rapporter i MAPP, som giver et hurtigt overblik over udvalgte basale former for brugeradfærd på hjemmesiden.

De fire rapporter er:

Generel trafik på hjemmesiden

• Sidevisninger totalt de sidste 28 dage
    Viser klik på fx redaktionelt indhold, arrangementer, men også lånerstatus, søgning eller materialervisning
  • Besøg de sidste 28 dage
    Antal gange jeres site er blevet besøgt de sidste 28 dage
  • Sidevisninger og besøg pr uge de sidste 90 dage
    Bemærk, at igangværende uge selvsagt ikke har et sammenligneligt antal endnu

Søgning

• Brugernes søgetermer
    Alt, hvad brugerne har søgt på de sidste 90 dage
  • Besøgte materialer
    Alle materialer, som brugerne har besøgt på hjemmesiden de sidste 90 dage
  • Materiale genre
    Her ses genren på de materialer, brugerne har klikket på, de sidste 90 dage
  • Facet-brug
    Filtreringer foretaget af brugerne de sidste 90 dage

Mest populære Arrangementer og Artikler

• Mest besøgte arrangementer
    Viser antal besøg de sidste 90 dage på alle sider, hvori "arrangement" indgår i URL'en, fordelt efter antal besøg
  • Mest besøgte nyheder, artikler o.lign.
    Viser antal besøg de sidste 90 dage på alle sider, hvori "anbefaling", "boern", "inspiration", "nyhed", "nyt" eller "temaer" indgår i URL'en, fordelt efter antal besøg

Klik på "Reservér" og "Se online"

• Reservér
    Antal gange "Reserver" er blevet klikket på de sidste 90 dage
  • Se online
    Antal gange "Se online" er blevet klikket på de sidste 90 dage

Nyttige links

Mapp projektrum

I Det Digitale Folkebiblioteks issue-tracker findes et MAPP-projektrum. Gå til projektrummet her.

I modsætning til den almindelige issuetracker for DDB CMS, så kan man i dette projektrum også oprette sager af typen ”Support”, dvs med spørgsmål.
I kan derfor også se, om I kan finde svar på jeres spørgsmål ved at se herinde, om andre har spurgt om det samme.

I denne issuetracker findes også en samlesag for alle de MWA’er, vi har fået oprettet. MWA’er er ”Most Wanted Actions” er handlinger, som kræver særlig opmærkning for at vi kan spore dem i Mapp.

Liste over MWA'er

De fleste handlinger, vores brugere foretager sig på vores sites, resulterer i at URL’en ændrer sig, og dem kan vi godt aflæse uden at gøre noget særligt. Men en del af dem gør ikke, og det er dem, vi har valgt at give særlig opmærkning, så de alligevel også kan spores. Listen over MWA'er findes her.

Mapps egne tilbud

Mapp tilbyder mange, virkelig grundige hjælpe- og træningsfunktioner. De er på engelsk, og kræver, at man er logget ind i Mapp, før man kan få adgang.

Generel hjælp findes her.

Mere dokumentation/tutorials findes her.

Mapp tilbyder også online-kurser. Du kan skrive dig op her, så får du besked, når de afholdes.

I er altid velkomne til at skrive direkte til Tue Gaston på denne email med spørgsmål, forslag eller kommentarer om Mapp og bibliotekernes webstatistik. Det er også Tue, I skal skrive til, hvis I har forlist jeres passwords, og har brug for at få det nulstillet.