Ingen GDPR-problemer med Google Translate

Funktionen Oversatte Forslag i DDB CMS benytter Google Translate til at oversætte søgeordene til engelsk og derved øge antallet af relevante søgeresultater.

Det har givet nogle biblioteker den opfattelse, at Google kommer i besiddelse af data, der kan føres tilbage til den borger, der udfører søgningen.

Det er IKKE tilfældet.

Det er hjemmesideserveren, der sender forespørgslen og ikke brugerens browser. Det vil sige, at der sendes en søgestreng fra vores CMS, altså ikke fra brugerens IP-adresse, og så sendes samme søgestreng retur i engelsk oversættelse.

Der sendes ingen IP-adresser eller noget som helst andet, der kan kobles til en person.

Bibliotekerne kan derfor trygt benytte funktionen Oversatte Forslag.

I er altid meget velkomne til at kontakte os, hvis I bliver i tvivl om noget vedrørende GDPR eller vores produkter og services. Skriv til kontakt@detdigitalefolkebibliotek.dk