CMS: Release 34 er klar til drift

Release 34, der indeholder fejlrettelser og endelig integration til Digital Artikelservice, er klar til drift. Vi anbefaler, at I opgraderer til denne version senest d. 10 januar.

Release 34 indeholder en række fejlrettelser, samt endelig integration til Digital Artikelservice. Når den er aktiveret, kan brugere bosat i kommunen, bestille og modtage indscannede artikler på mail.

Det er Det Kongelige Bibliotek, der står bag servicen, som I med release 34 kan give direkte adgang til via CMS’et, hvis jeres kommune har tegnet adgang til servicen.

Sådan går I i produktion med opgraderingen

For redaktørbiblioteker

Biblioteker, som er i drift med DDB CMS og har redaktørhostingplanen, skal henvende sig til DBC’s kundeservice med ønske om dato og tidspunkt for, hvornår opgraderingen skal finde sted.

I kan foretage opgraderingen på en hverdag fra mandag den 13. december, og den skal bestilles senest den 10. januar.

Ønsker I at slå Digital Artikelservice til, skaI l blot skrive det i kundeservicesagen til DBC. Så aktiverer de modulet i forbindelse med opgraderingen
Ønsker I først at slå den til senere, kan I oprette en kundeservicesag til DBC på det pågældende tidspunkt.

For webmaster- og programmørbiblioteker

Biblioteker med programmør- eller webmasterhostingplan kan opgradere til versionen ding2-7.x-6.4.1, som ligger klar. Vær opmærksom på, at det er en version højere, end den I har haft til test.

Ønsker I at aktivere Digital Artikelservice skal I slå modulet Ting digital article service (ting_das) til under /admin/modules. Derefter sætter I serviceurl, brugernavn og password til servicen ind under /admin/config/ting/das/credentials, og afslutter med klik på "Gem indstillinger"

Information om serviceurl, brugernavn og password vil blive fremsendt en af de nærmeste dage, til jer, der har tegnet adgang til servicen.

Er dette ikke tilfældet, kontakt da Henrik Haagensen, hhaa@kb.dk, hos Det Kgl. Bibliotek, Aaarhus.

Så vil dette ske fra KB’side hurtigst muligt.

OBS! Tilpasninger I selv skal lave i forbindelse med opgraderingen

Til biblioteker, der aktiverer Digital Artikelservice

Vælger man at slå integrationen til, vil der ske en videregivelse af brugerens e-mail og bibliotekskommune til Det Kongelige Bibliotek, når brugeren benytter servicen. Den videregivelse er nødvendig for, at Det Kongelige Bibliotek kan levere digitale artikler direkte til brugeren.

Det Kongelige Biblioteks privatlivspolitik kan findes her, og vi minder om, at I selv skal tilrette jeres lokale privatlivspolitikker.

Aktiver kilden ”Artikelbasens tidsskriftsartikler” i jeres brøndprofil

Knappen til bestilling via Digital Artikelservice virker sådan, at den bliver vist på materialetypen "tidsskriftsartikel", når der ikke er en ”Se online” knap. Det betyder, at knappen aldrig bliver vist, hvis I ikke aktiverer de kilder hvori tidsskriftsartikler forekommer uden onlineadgang i jeres brøndprofiler.

Det gælder konkret den kilde der hedder ”Artikelbasens tidsskriftsartikler”, som I med fordel kan aktivere i jeres brøndprofiler på https://vip.dbc.dk/
Husk på, at der godt kan gå nogle timer, før ændringer i brøndprofil slår igennem.

Tilpas informationsteksten til slutbruger

I skal også tilpasse den informationstekst, som slutbrugeren ser, så den passer til jeres bibliotek. I finder teksten her: /admin/config/ting/das

Der er to tekster

- "Description about the form (prefix) or service". I denne tekst skal I indsætte navnet på Jeres bibliotek.
- Description of data usage (GDPR). I denne tekst skal I indsætte linket til Jeres privatlivspolitik.

Afslut ved at klikke på "Gem indstillinger"

Til biblioteker, der bruger Webforms modulet

Releasen indeholder en sikkerhedsopdatering, der blandt andet berører Webforms-modulet. Biblioteker, der anvender webforms, bør - hvis I ikke allerede har gjort det -  teste allerede oprettede forms (dvs. udfylde og afsende dem og se om det virker).

Oversigt over de webforms, I allerede har oprettet, fremgår under admin/content/webform (både dem, der står alene, og dem der er embedded i sider).

I bør nu også have rettigheder til at gå ind og foretage opsætning af automatisk sletning af webforms jvf. https://platform.dandigbib.org/issues/5208

Når I opretter nye webforms

Vær også opmærksom på, at Webform-modulet har indført en progress bar, der som standard er slået til, og som viser sig i toppen som en overskrift.
Det kan slås fra globalt for alle webforms på sitet på denne URL: admin/config/content/webform. Nederst på siden kan du folde Progress Bar ud og fjerne fluebenet.
Det kan også slås fra på den enkelte webform under fanen Webformular og under fanen Form Settings.

Se alle sager, som er med i releasen

Overblik over indholdet i releasen fremgår af releasenotes her: https://platform.dandigbib.org/projects/ddb-cms/wiki/DDB_CMS_640_release...

KORT FORTALT:
Hvis jeres kommune er tilmeldt Digital Artikelservice hos Det kongelige Bibliotek og I vælger at slå modulet til, bliver det nu muligt for borgerne at bestille indscannede artikler via jeres hjemmeside og modtage dem direkte på mail.