CMS: Release 35 er klar til test

Release 35, der indeholder integration til Nets Easy, som afløser Dibs, når denne ophører d.26.4.22, er klar til test på jeres staging-miljøer.

Vi anbefaler, at I benytter perioden 7.- 13. marts til at teste de ændringer, som er fremhævet her:

Nets Easy integration er kun relevant at teste for disse biblioteker:

Biblioteker der ikke overgår til ØiR
Biblioteker i overgangsperiode. Dvs. biblioteker der er overgået til ØiR, men hvor mellemværender fra før skæringsdatoen stadig skal kunne betales på hjemmesiden

Sådan konfigurerer I Nets Easy:

Find jeres Nets EASY live-nøgler og hav dem klar
Biblioteker, der har indgået aftale om EASY hos Nets, har et login til EASY portalen (URL: https://portal.dibspayment.eu). EASY portalen stilles til rådighed af NETS for deres EASY kunder. I EASY portalen kan man finde de integrationsnøgler, som opsætning af EASY i DDB CMS kræver.

• Log ind i EASY Portalen (URL: https://portal.dibspayment.eu)
  • Tjek at kontoen er i live-tilstand og ikke i test-tilstand. Ses på indikator i øverste højre hjørne.
  • I venstremenuen udfold menupunktet "Firmaet" og tryk på undermenupunktet "Integration"
  • Du skal bruge indholdet af felterne "Live miljø - Hemmelig nøgle" og "Live miljø - Checkout nøgle"

Konfigurer EASY-integrationen i CMS
EASY-integrationen konfigureres under via Indstillinger -> Betaling – Nets Easy Payment settings (sti:admin/config/payment/ding_debt_easy)

• Indsæt EASY live-nøgler.
  • Tilret tekster for betalingsbetingelser og brugervilkår.
  • Udvælg understøttede korttyper

Læs mere i DDB CMS manualen her.

Specielt for redaktørbiblioteker:
I forbindelse med udrulningen på staging har DBC deaktiveret de gamle DIBS-moduler og aktiveret de nye Easy-moduler for alle redaktørbiblioteker.
Biblioteker, der ikke skal over på Nets Easy, behøver ikke teste.

Specielt for webmaster- og programmørbiblioteker:
Webmastertemplaten hedder ding2-7.x-6.5.0-kun-test. Denne må kun bruges til staging og ikke i produktion.

Webmaster og -programmørbiblioteker, der skal benytte Nets Easy-betaling, skal  selv dektivere Dibs modulerne, og aktivere Easy modulerne:

• Log ind som admin-bruger i DDB CMS og klik på menupunktet “Moduler” (sti: /admin/modules)
  • Find DIBS-modulerne ved at skrive "dibs" i Filter list-feltet.
  • Deaktiver modulet Ding DIBS (ding_dibs). Deaktiver dernæst modulet DIBS (dibs).
  • Find EASY-modulerne ved at skrive "easy" i Filter list-feltet
  • Aktiver modulerne Ding debt easy (ding_debt_easy) og Ding debt Easy reports (ding_debt_easy_reports)

Afgørende at teste og indberette fejl

Det er vigtigt, at I udnytter testperioden, da det er den bedste garanti for, at vi ikke sender noget ud, der introducerer kritiske fejl.
Oplever I fejl i jeres test, skal I oprette en sag i vores fælles issue tracker her

Se alle sager, som er med og som I med fordel kan teste i releasenotes her.