Luk op for nye ebøger via Det Kongelige Bibliotek

Det Kgl. Bibliotek har, som led i at levere indhold til brugerne på nye måder, indkøbt 70 faglitterære e-bøger på engelsk til folkebibliotekerne hos EBSCO.

Der er købt titler inden for emneområderne bæredygtighed, energi, fake news, sociale medier og verdenskrig. Der er indkøbt flest e-bøger inden for historie.

I første omgang kan e-bøgerne tilvælges som en kilde i brønden via opsætningen af brøndprofiler i VIP-basen og frit benyttes i bibliotekernes lokale CMS.

I skal aktivere den kilde i VIP-basen, der, sandsynligvis, hedder opac i beta.vip.dbc.dk

Det kan gøres på følgende link: https://beta.vip.dbc.dk

1. Efter man har slået den til i VIP-basen
  2. Skal man ind i CMS og følge denne sti: /admin/config/ting/proxy
  3. Her skriver man ”search.ebscohost.com” i feltet Værtsnavn

Hvis I ikke kan se kilden KB E-bøger i vip-basen, skal I have adgang til beta.vip.

Det får I ved at henvende jer til DBC Kundeservice - klik her.
Bemærk, at I specifikt skal angive, hvem der skal/må have adgang til at redigere i brøndprofiler.
Kilden som I skal slå til hedder KB e-bøger.
Der bliver arbejdet på, at adgangen til at benytte disse digitale materialer også vil blive gjort tilgængelig i bibliotek.dk.

Alle e-bøgerne kan, uden omkostninger for det enkelte bibliotek, lånes helt uden begrænsninger. Borgerne kommer ikke i en reservationskø, uanset hvor mange, der ønsker at låne en bestemt e-bog.