Release 36 er klar til drift

Søgemaskineoptimering for de særligt interesserede

For at få det fulde udbytte af søgemaskine-forbedringerne i DDB CMS skal biblioteket oprette en Google Search Console konto og tilmelde sig som Book-provider hos Google. Bemærk at det er en mulighed - ikke et krav. DDB CMS fungerer fint uden.

Google Search Console

Google Search Console er et gratis værktøj. Heri finder man information om hvad Google har registreret om hjemmesiden og tips til hvordan hjemmesidens tilgængelighed forbedres.

• Overblik over hvilke sider Google har indekseret
  • Tal for trafik fra Google til hjemmesiden fordelt på sider
  • Information om fejl og problemer der forhindrer indeksering eller får Google til at nedprioritere siderne
  • Vurdering af brugervenlighed
  • Rich Results status rapport

For at komme i gang skal du vise Google at du ejer det domæne, som du ønsker information om. Det gør du ved at indsætte en kode genereret af Google Search Console på din hjemmeside.

Redaktørbiblioteker, der ønsker at bruger Google Search Console, skal de sende deres Google Search Console kode til DBC, som indsætter koden for dem. DBC ønsker at modtage Google Search Console kode samtidig med bestilling om opgradering til Release 36.

Hent Google Search Console kode

1.Beslut hvilket Google-login som Google Search Console skal knyttes til. Mange biblioteker bruger Google Business til at styre hvilke åbningstider der vises for biblioteket i Googles søgeresultater. Gør I det, har I allerede et Google-login til biblioteket. Hvis I ikke har et Google login til biblioteket, er det smart at oprette et. Det er en dårlig idé at lade en medarbejder bruge sin private Google konto til formålet.

Tip! Man kan godt oprette en Google konto med bibliotekets officielle email-adresse. Det behøver ikke være en Gmail-adresse.

2. Mens du er logget ind med bibliotekets Google-login skal du gå til Google Search Console og trykke Start. Udfyld Webadressepræfiks boksen med jeres domænenavn og tryk Fortsæt.

3.Vælg HTML-tag verifikationsmetoden og kopier metatagget.
<meta name="google-site-verification" content="MEGETLANGKODE" />

Du skal kun bruge indholdet af content-attributten.

Indsæt Google Search Console kode på hjemmesiden

1.Log ind på jeres drifts-website og gå til Indstillinger > Ding > Ding SEO (Sti: admin/config/ding/ding_seo) I Google Site Verification Key indsæt koden som du netop kopierede og tryk Gem.

2.Prøv herefter at logge ind i Google Search Console. Når Google ser den indsatte kode på dit website får du denne meddelelse. Gå så til Ejendom.

3. Når du kommer ind i Google Search Console er der ret tomt. Google begynder først at putte data ind i portalen fra den dag, hvor ejerskabet bekræftes. Dvs. at der skal gå nogle uger inden der er noget spændende data at kigge på.

Tilmeld bibliotek som Book-provider hos Google

I release 36 er alle sider, der repræsenterer fysiske bøger, automatisk opmærket som Book vha. JSON-LD i script-tagget. Hvis man vil have Google til at anvende disse metadata skal man registrere sig som “book provider” via denne tilmeldingsformular: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd0mg2Yu6kNzBjkFSWQuiu61WIXo2kB...

For at kunne udfylde formularen skal du være logget ind i Google. Sørg for at være logget ind med den bruger, hvormed du oprettede jeres Google Search Console adgang. Dermed indikerer du over for Google at du rent faktisk kontrollerer det domænnavn, som du tilmelder.

Her er lidt hjælp til at udfylde formularen:

In what countries do you sell or distribute books?

DK

What type(s) of books do you sell or distribute?

Physical books (det skal være svaret da e-bøgerne ikke er opmærket med JSON-LD)

How many books do you currently distribute?

Physical <antallet at reserverbare fysiske bøger i jeres samling>

Please include an example landing page URL that directs users to either an eBook or audiobook

Insæt link til en materiale side (ting/object) på en fysisk bog.

Do each of your books have a valid ISBN #?

Yes

Do these ISBN's display on your books landing page?*

Yes

What methods of data delivery can you support?*

Structured Data Markup

Sådan går I i produktion med opgraderingen

For redaktørbiblioteker

Biblioteker, som er i drift med DDB CMS og har redaktørhostingplanen, skal henvende sig til DBC’s kundeservice med ønske om dato og tidspunkt for, hvornår opgraderingen skal finde sted. I kan foretage opgraderingen på en hverdag. Bemærk venligst, at det ikke er muligt at få opgraderinger udført i uge 52, mellem Jul og Nytår.
Redaktørbiblioteker, der ønsker at bruger Google Search Console, skal sende deres Google Search Console kode til DBC, som indsætter koden for dem. DBC ønsker at modtage Google Search Console kode samtidig med bestilling om opgradering til Release 36.

For webmasterbiblioteker

Biblioteker med webmasterhostingplan skal anvende følgende webmastertemplate: “ding2-7.x-6.6.0”.
For programmørbiblioteker
Biblioteker med programmørplan skal selv hente releasen her: https://github.com/ding2/ding2/releases/tag/7.x-6.6.0

OBS!

På grund af juleferie hos DBC vil der ikke blive foretaget opgraderinger mellem jul og nytår!