eReolens efterårskonference 2023

Trends og tendenser inden for digital læsning og lyd
Konfrencen bliver afholdt på Middelfart bibliotek d.22. november og du kan tilmelde dig her

Du kan finde hele programmer her

Programindhold for konferencen

Bogpanelets årsrapport

Som medlem af Kulturministeriets bogpanel vil Jeppe Mossin dykke ned i nogle af hovedpunkterne fra årsrapporten, som vil være offentliggjort kort tid før konferencen. Derudover gives der et bud på udviklingen af det digitale bogmarked set fra et distributionsperspektiv.

Oplægget holdes af: Jeppe Mossin

Talende bøger og læsere med mange medier

Hvad ved vi om børns brug af lyd- og e-bøger? Hvad siger de selv? Og kan lydbøger styrke børns læselyst? Det er spørgsmål, som oplægget besvarer ud fra resultater fra forskningsprojektet Reading Between Media, som bl.a. indbefatter en surveyundersøgelse blandt børn i 6. og 8. klasse.

Oplægget holdes af: Ayoe Quist Henkel

Line & Børneholdet

Der findes utallige undersøgelser og analyser af børns medieforbrug og forhold til bøger – men hvad siger børnene selv? Træd ind i børnenes verden, når et panel bestående af børn i alderen 9-12 år åbner op for deres digitale vaner, hverdag og forståelse af litteratur.

Oplægget holdes af: Børnepaneldebat v/Line Nordbo

Faglitteraturens status og nye medier

Hvilke muligheder og potentialer kan spores i den digitale udvikling for faglitteraturen? Hvordan udvikler den sig i nye medier, hvor fx podcasten vinder indpas i krydsfeltet mellem radio, magasin og bog? Oplægget vil lægge op til en diskussion af, hvad fremtidsperspektivet er for den digitale fagformidling, og hvilke formater der især fungerer på lyd - og hvorfor.

Oplægget holdes af: Carsten Odgaard

Hvordan kan recommender-systemer hjælpe bibliotekerne?

Hvordan kan recommender-systemer og personalisering give brugerne en bedre oplevelse og gøre det nemmere at dække deres behov - uden at det behøves at være en invasion af normale arbejdsmetoder? Med udgangspunkt i brugeroplevelsen vil Kim give et overblik over, hvad der forgår inden for recommender-systemer i verden og komme med forslag til, hvordan bibliotekerne kan udnytte de muligheder, det giver.