Webinar: Fleksible kvoter og adgangsstyring til digitale lån

eReolen har i samarbejde med Kombit, DBC, Publizon og Systematic udarbejdet et nyt setup, som gør det muligt for landets biblioteker at differentiere bibliotekernes lokale kvoter – f.eks. på eReolen – til forskellige brugergrupper. Muligheden for de nye fleksible kvoter gælder både adgangs­styring til selve ressourcen og antallet af lån.

Udarbejdelsen af løsningen er udsprunget af eReolens to projekter ”Ældre, livskvalitet og digitale bøger” og ”BørnehaveReolen”, idet begge projekter oplevede et behov for at kunne tildele bestemte brugergrupper en anden kvote end kommunens generelle kvote for lån af ebøger og lydbøger.

Fleksible kvoter og adgangsstyring

Hensigten med den nye løsning var oprindeligt at gøre det muligt for biblioteket at tilbyde forskellige institutionsbrugergrupper som fx børnehaver, plejehjem og BK-lånere en mere fleksibel løsning, hvor biblioteket særskilt vurderer, hvor mange samtidige lån de enkelte institutionstyper skal tildeles. Derfor er løsningen også blevet kendt som institutionsloginløsningen i udarbejdelsesperioden. Den endelige løsning er dog endt med at kunne tilgodese langt flere brugergrupper end bare institutioner. Bibliotekerne får med løsningen en ny mulighed for at lave individuelle og fleksible kvoter og adgangsstyring til de brugergrupper, de måtte ønske.

Hvis biblioteket ønsker at anvende løsningen, skal hvert enkelt bibliotek selv foretage de nødvendige opsætninger i både FBS og PubHub.

På webinaret vil vi primært præsentere den nye løsning og besvare spørgsmål, samt komme med eksempler på anvendelse af den nye mulighed.

Video-optagelse fra webinaret

Webinaret blev afholdt fredag d. 14. april kl.8:30 - 9:30 via Centralbibliotekerne

Du kan finde optagelsen her