Overgang til ny hjemmeside

Opgaver du med fordel kan gå i gang med allerede nu.

Ryd op, sorter, smid ud og genbrug

Alle har de der kasser på loftet, som man aldrig åbner, men troligt slæber med videre, hver gang man skal flytte.
Når den nye hjemmeside skal lanceres, er det derfor en god anledning til at få ryddet op i alt jeres gamle redaktionelle indhold, så I ikke migrerer indhold til den nye hjemmeside, som der alligevel ikke er nogen der læser længere.
For at udvælge, hvad der skal bevares, og hvad der ikke skal, kan du bruge Mapp til at se hvilke stykker redaktionelt indhold, der er blevet læst flest gange. Vi har lavet en guide, der er lige til at følge.

Hent guiden til Mapp her

Informationsdesign

Selvom det er for tidligt at lave en hel fast informationsstruktur til jeres nye side er det en god idé at begynde at tænke over den og måske lave en løs skitse. Hvad er de 5 vigtigste punkter I gerne vil have i menuen? Hvad skal der ligge under dem? Brug Mapp til at se, hvad der bliver læst. Hvis alle læser om strikkecaféen skal den måske ikke ligge 7 klik væk fra brugerne?

Obs!  Vær opmærksom på, at der kan komme nye navigationsfunktioner, som kan påvirke strukturen, så lad være med at lave strukturen alt for fastlåst.

Fungerer jeres logo i det nye design?

Bibliotekets logo bliver placeret i headeren yderst til venstre i et rektangulært felt og det stiller nogle krav til udformningen. Meget aflange logoer, hvor bibliotekets navn bliver meget småt, kan med fordel optimeres til det nye format, hvor logoer i flere dæk fungerer bedst. Meget høje logoer kan ligeledes blive små i det nye design. Har I ikke et logo eller ønsker I ikke at tilpasse det eksisterende, har vi fået lavet en designet defaultvisning af bibliotekets navn der passer til det nye design.

Læs mere om optimale logoer i Folkebibliotekernes CMS her

Har I de rigtige billeder?

Designet bliver jo anderledes i det nye CMS og det er derfor en god anledning til at kigge på om I har lyst til at have et andet visuelt udtryk på jeres hjemmeside.
Jeres billeder skal være i høj opløsning og kunne bruges horisontalt eller kvadratisk. De skal være uden tekst eller grafik af hensyn til tilgængeligheden.

Du kan læse meget mere om brugen af billeder i det nye design her

Fortæl din chef, hvad der skal ske

Du kan med fordel tage en snak med chefen om, at migreringen kommer til at kræve tid og ressourcer. Størrelsen på arbejdet med overgangen varierer meget fra bibliotek til bibliotek og afhænger af hvor mange sider I vil oprette og hvad jeres ambitionsniveau er.
Det er vigtigt at I afstemmer ambitionsniveauet efter hvor mange resurser I har til webarbejde. Planlæg eventuelt overgangen i etaper og snak om, hvad der skal være på hjemmesiden fra starten, og hvad der kan komme på løbende? Så kan I mindske arbejdet op til at I går over.

Nyt design

Der er lavet en ny designretning for jeres nye hjemmeside. Grundelementerne er skabt, men arbejdet med de redaktionelle dele af hjemmesiden afventer projektet biblioteksformidling, som går i gang lige efter sommerferien.
Se den nye designlinje og forskellige designede elementer her og orienter jer i baggrunden for det nye design her.

Du kan også gense materialet fra fyraftensmødet om Overgang til ny hjemmeside, der blev holdt d.30.august 2022.

PowerPoint fra fyraftensmødet om Overgang til ny hjemmeside, finder du her.

FAQ fra fyraftensmødet om Overgang til ny hjemmeside, finder du her.