Nyt om Next

september

Rettelser i FBI-API

DBC er ved at rette nogle fejl i deres det fælles biblioteks API, som bruges til søgning blandt andet på Folkebibliotekernes CMS.

Det kommer ikke til at påvirke jer og I skal ikke foretage jer noget.

Vi skifter automatisk jeres indstillinger på Folkebibliotekernes CMS, så I kører på et midlertidigt API indtil det er muligt at skifte tilbage igen. Når det er muligt at komme tilbage, sørger vi også for, at det sker automatisk.

FBI-API ’et bruges ikke i bibliotekernes apps (Biblioteket appen, eReolen og eReolen GO) eller i FBS, så der skal heller ikke foretages ændringer der.

Webinar tirsdag d.8. oktober fra kl.9 – 10

Der er sket rigtigt meget siden sidst vi afholdt et webinar, så vi har meget at fortælle jer.

Blandt andet kan I høre mere om:

•    Ny delingsplatform (afløseren for BPI)
•    Børnesite  - sådan går det
•    Folkebibliotekernes CMS: Status på udrulning, Nyt fra supporten, Status på udvikling , Ønsker til fremtidig udvikling
•    App-udbud

Tilmeld jer allerede i dag – klik her

Lav nye adgangskoder

I forbindelse med, at vi har skærpet kravene for adgangskoder for medarbejderbrugerne, så anbefaler vi at alle laver nye adgangskoder. I bør informerer alle, som har en medarbejderbruger om, at de skal lave nye adgangskoder.

Søgning i redaktionelt indhold

Med denne uges release vil brugerne fremadrettet kunne søge på jeres redaktionelle indhold som eksempelvis arrangementer, artikler og sider. Når man søger i søgebaren, vil der over søgeresultaterne fra brønden være et link til søgeresultaterne fra det redaktionelle indhold.

Med denne nye søgningsfunktion, kan vi begynde udviklingen af to andre nye funktioner, som vi forventer er klar inden for kort tid. Den første er en søgebar på arrangementslisten, så brugerne kan fritekstsøge på arrangementer. Den anden er tagsamlesider, der vil fungere som en landingpage for jeres tagget indhold.

Nyt modal til åbningstider

Der vil komme en ny åbningstidsvisning, når man trykker på uret i øverste menubar, som gør det nemmere for brugerne at finde åbningstiderne. Den er valgfri,  så hvis I er tilfredse med den nuværende løsning, kan I sagtens beholde den.

Længere frem i tiden

Når vi når længere frem i tiden, vil der være fokus på at forbedre en masse ting:

•    Der vil komme en oprydning og opstramning af designet
•    Der introduceres flere muligheder i webforms
•    Vi forbedrer fejlmeddelelserne til lånerne og deling af indhold til sociale medier

Udviklingsønsker

Vi har tidligere meldt ud, at I ville kunne indberette udviklingsønsker fra 1. september. Vi har dog måtte se i øjnene vi grundet mange nødvendige tilretninger og uforudsete nedbrud på løsningen er nødsaget til at skubbe forløbet med håndtering af udviklingsønsker til årsskiftet.

På den måde vil vi kunne fokusere på at få rettet fejl og forbedre stabiliteten for den eksisterende løsning.

Det betyder at:

•    I fra 1. oktober kan begynde at indmelde udviklingsønsker via Servicedesk.
•    Imens arbejder vi på at skabe en god proces for håndtering af udviklingsønskerne.
•    I løbet af vinteren kvalificerer og estimerer vi ønskerne i samarbejde med vores leverandør.
•    Herefter er vi klar til, i samarbejde med bibliotekerne, at prioritere ønskerne.

Vi ved godt, at mange af jer havde glædet jer til at kunne få lov til at indsende ønskerne, men vi er desværre ikke klar med en god proces til håndtering af dem.

Hvis I selv vil udvikle noget uden om foreningen måske i samarbejde med andre biblioteker, så er I velkomne til at skrive til os på cms-info@fddf.dk så vi kan formidle kontakt til vores leverandør. Det er dog vigtigt for os at påpege, at al udvikling uden for foreningen er på eget ansvar og finansiering.

I kan læse mere om webmasterløsningen her.